La lansarea Uber se puteau citi tot soiul de „reportaje” drăguţe prin online despre experienţa absolut unică de călătorie, despre şoferii drăguţi, maşinile curate, etc, etc, etc. Se vedea de…

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Cum să plăteşti o cursă cu taxiul cât nu face

Cum să plăteşti o cursă cu taxiul cât nu face

La lansarea Uber se puteau citi tot soiul de „reportaje” drăguţe prin online despre experienţa absolut unică de călătorie, despre şoferii drăguţi, maşinile curate, etc, etc, etc. Se vedea de la o poştă că sunt advertoriale nemarcate, dar n-ar fi prima oară când se foloseşte strategia asta printre bloggerii mai fripturişti. Apoi au început să apară şi ştirile mai puţin plăcute, de data asta în presa „quality”, când după primul Revelion cu Uber s-au practicat tarife de până 8 ori mai mari decât cele uzuale. Asta pentru că sistemul utilizează tariful dinamic, în care numărul de cereri e ponderat cu numărul de maşini de pe traseu şi ies nişte scoruri de toată frumuseţea când vremea e urâtă sau sunt sărbători care presupun multe vizite prin oraş pe la rude şi prieteni…Altfel, puțini știu că într-o mașină Uber nu ai parte de asigurare spre deosebire de una de taximetrie tradițională și vorbesc aici de eventualele incidente în trafic nu de asigurarea autovehiculului (vezi asigurarea de persoane și bunuri).

În plus, există o diferenţă semnificativă şi în ceea ce priveşte filosofia de tarifare. Uber percepe un tarif în care include şi o componentă care urmăreşte durata călătoriei, spre deosebire de taximetria clasică ce urmăreşte doar indirect asta (mă refer la motoarele care rulează şi la semafor). De exemplu, dacă vei face prin absurd o cursă cu şosea liberă şi fără semafoare pe roşu, vei plăti din start mai mult cu Uber (tarif de 1,3 lei pornirea plus 1,3 lei/km plus 0,22 lei/minut în trafic) decât cu o firma de taximetrie uzuală care ia 1,4 lei/km plus 1,4 lei pornirea.  Şi în ceea ce priveşte fiscalitatea sunt mari semne de întrebare având în vedere că şoferii sunt plătiţi prin Pay Pal cu procentul ce li se cuvine din valoarea curselor (80% iau şoferii şi 20% dezvoltatorii aplicaţiei, după cum se laudă aceştia, un procent ce pare imens, în opinia mea, în favoarea celor din urmă) şi declară apoi cât îi lasă conştiinţa la Fisc, şoferii fiind în general posesori de PFA-uri. Dar nu despre fiscalitate vreau să vorbesc ci despre o experienţă personală.

Mi-am instalat aplicaţia Uber strict pentru cazurile în care nu pot găsi un taxi clasic liber-asta se întâmplă în cazul meu mai ales în orele de vârf, strada mea fiind mai izolată-şi o folosesc doar când trebuie dus copilul la şcoală pe vreme rea, pentru că pe vreme frumoasă mergem bine-mersi pe jos până la prima staţie de autobuz. O cursă pe cea mai ieftină opţiune Uber (Uber X) mă costă 8 lei (tariful minim Uber) pentru un drum de 2 kilometri. Preţul corect ar fi în cazul meu 5 lei (1,3 lei pornirea plus+1,3 lei x 2 kilometri +0,22 lei/minutul x 5 minute). Deci plătesc 8 lei în loc de 5 şi e că şi cum aş lasă unui şofer de taxi clasic un mic bacşiş de 3 lei. Numai că, în cazul unei comenzi cu Uber, nu mai poţi renunţa la comandă când maşină întârzie, ai agăţat tu alt taxi de pe stradă sau vrei să te răsgândești şi să o iei pe jos. Dacă şoferul a confirmat comanda şi o anulezi, te costă 8 lei (tariful minim) chiar dacă acesta abia pornise din locul unde staţiona. Ei şi acum cazul concret.

Chem o maşină Uber şi aplicaţia îmi spune că în 8 minute aceasta ajunge. Mă uit pe telefon şi când mai sunt 2 minute ies afară. Acolo nici urmă de şofer, mai trec câteva minute bune cu termenul de sosite blocat pe 1 minut şi dârdâit la minus 15 grade cu copilul din dotare, îi dau omului un telefon şi aflu că şoferul meu bâjbâia pe undeva prin cartier (se întâmplă destul de des cu şoferii cu mai puţină experienţă). Dau detalii suplimentare privind locaţia şi, în sfârşit, Uberul soseşte. Mă urc şi apar primele probleme…logistice. Pe Windows Phone (am Lumia) aplicaţia e mai greoaie, nu se poate seta uşor destinaţia, încerc de câteva ori şi pasez telefonul şoferului să încerce şi el, doar are exerciţiul folosirii aplicaţiei. Omul se chinuie şi el şi anulează din greşeală cursa. Vreau să plasez altă comandă, ghinion, apare tariful dinamic (1,7) deşi în momentul în care dădusem prima comandă era tariful fix. Adică în loc să plătesc cei 8 lei pe cursa mea de 2 kilometri, aflu că mă costă 1,7 (tariful dinamic) x 8 lei (tariful minim), adică fix 13,6 lei (în cazul tarifului dinamic se multiplică şi preţul minim nu doar costul per kilometru). Mă supăr, mă gândesc că dacă venea mai repede şi nu gafa cu aplicaţia nu ajungeam aici, mă dau jos şi comand alt Uber. Acesta vine ceva mai repede, cu un tarif dinamic de „numai” 1,4 x valoarea standard, deci am „noroc”. Mergem spre şcoală, las copilul în poarta instituţiei şi am o idee ce iniţial pare inspirată-ce ar fi să mă şi întorc acasă cu acceaşi maşină, oricum plătesc mai mult decât face cursa având în vedere distanţa mică? Ajung acasă şi primesc pe mail două facturi. Prima de 8 lei pentru că am anulat cursa iniţială (aia pe care o anulase şoferul de pe telefonul meu încercând să seteze destinaţia). A două de 15 lei, pentru o distanţă de 4,8 kilometri şi 15 minute în trafic (am avut baftă să dau de un drum blocat din cauza tirurilor care aşteptau să descarce la Carrefour şi după câteva minute de aşteptare şoferul a ales un drum ocolitor). În total, distracţia m-a costat 23 de lei pentru o cursă care face în mod normal 10 lei cu tot cu bacşiş cu orice taxi de la firmele cunoscute. Da, dar am mers cu Uber, cu şoferi civilizaţi şi nici n-am dat bacşiş şoferului că banii sunt traşi direct de pe card…

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter